mandag den 8. februar 2016

Social Star undervisningsforløb

ÚKære alle.

Vi skal i gang med et forløb der omhandler sociale medier. Forløbet er udarbejdet af ClioOnline og ligger på Danskfaget. Her er linket der viser hele forløbet. Herunder kan I se det udfra den måde vi vil arbejde med det på.


SOCIALE MEDIER

  1. Lav testen her
  2. Brug individuelt 5-10 minutter på research på internettet om, hvad sociale medier er
  3. I plenum snakker vi om, hvad sociale medier er, og hvad de betyder for jeres hverdag. Dette skrives løbende ind i Padlet.
  4. Aktiviteten "Svar og byt" gennemføres
  5. Opsamling fra aktiviteten i plenum
  6. Fælles udfyldes den første kolonne om sociale medier på siden her, hvor I selv skal skrive med
  7. Der arbejdes med et begrebskort vha. Mindmeister (log ind med UNI login). Her skrives begreber og forklares. Begrebskortet for 7A findes her
  8. Læs teksten "Sociale medier" med læseguide (I skal klikke på hatten i højre side)
  9. Opsamling i plenum
  10. Visning af Telia reklamerne "Sluk mobilen" med Hr. Greed is Good, Spraytan-lover og frk. Selfie
  11. Debat i plenum af hvad # er
  12. Udfyld individuelt boksen på siden her

DET SKRÆDDERSYEDE INTERNET
  1. Fælles visning af filmen "Det skræddersyede internet"
  2. 2 minutters samtale med sidemakker om, hvorvidt du har lagt mærke til, at internettet tilpassede sig dine søgninger (i så fald hvorhenne?)
  3. Debat i plenum om, hvordan internettet tilpasser sig jer. Dette skrives løbende ind i Padlet.
  4. Debat i plenum om, hvordan man kan undgå at sætte fodspor på internettet. Dette skrives løbende ind i Padlet
  5. Aktiviteten "Analyse" udføres ud fra disse grupper:
    • Benjamin, Line, Morten
    • Christian, Mads, Sandra
    • Emil, Malou, Nicholai
    • Freja, Sophie J, Nickolaj
    • Kamilla, Maren, Nellie
    • Karoline, Mikkel, Sebastian
    • Signe, Simon, Sophie E.
    • Marcus, Sophie S, Tania
  6. Lav individuelt "Evaluering
  7. Vurder læringsmålene i jeres rubric med smileys. Dem I skal vurdere står i øverste kolonne "Sociale medier". De er:
    • Jeg kan forklare, hvordan man kan undgå at sætte fodspor på internettet.
    • Jeg kan forklare, hvad det vil sige, at internettet er skræddersyet til brugeren.
    • Jeg kan fortælle, hvordan mine informationer bliver gemt på internettet.

OFFENTLIG PRIVATRUM
  1. Læs teksten "Offentlig privatliv" med læseguide (I skal klikke på hatten i højre side)
  2. Gå sammen med din sidemakker. Udfyld først alene punkt 2 på siden her, og derefter laver I sammen punkt 3 og 4. 
  3. Aktiviteten "Grænsen" udføres i plenum
  4. Lav individuelt "Evaluering

SOCIALE STJERNER
  1. Læs teksten "Stjerne og følgere" med læseguide (I skal klikke på hatten i højre side)
  2. Debat i plenum ud fra spørgsmålene fra punkt 2
  3. I grupper skal I arbejde med "Analyse"
    • Benjamin, Mads, Nellie
    • Christian, Malou, Nickolaj, 
    • Emil, Karoline, Maren, Sandra, Simon, Tania
    • Freja, Nicholai, Signe
    • Kamilla, Mikkel, Sebastian, Sophie E.
    • Line, Morten, Sophie J, .Marcus
  4. I plenum vises videoen med instagram stjernen Essena O'Neill
  5. Lav individuelt "Evaluering

UNGE BLOGGERE
  1. Aktiviteten "Mortens blog"
  2. Aktiviteten "Diskussionen"
  3. Lav individuelt "Evaluering


REKLAMER I FORKLÆDNING
  1. I plenum ses animationsfilmen "Reklamer i forklædning"
  2. Aktiviteten "Reklamer i forklædning"
  3. Diskussionscirkel i plenum - I skal læse om hvad det er her, og så stille jer sådan i klassen
  4. Lav individuelt "Evaluering"

SKJULT REKLAME
  1. Søg på jeres iPad på, hvad en "Forbrugerombudsmand" er
  2. I plenum afdækkes ordet
  3. I plenum ses filminterviewet med Ulv og Silas
  4. 2 og 2 løser I aktivitetens punkt 2 og 3 under "Interview"
  5. I plenum samles op på, hvad forbrugerombudsmanden sagde til Ulv og Silas
  6. Lav en kort videoblog ud fra aktiviteten "Videoblog"
  7. Lav "Evaluering
DEBAT
  1. I plenum ses videoklippet med Christina og Pelle
  2. Efter hvert videoklip snakkes der ud fra punkt 2, 4 og 5
  3. Lav 2 og 2 punkt 6 og 7 og skriv dem ind i boksen
  4. Gennemgang og afvikling af aktiviteten "Debat"
  5. Lav individuelt "Evaluering

MÅLRET EN REKLAME

  1. I plenum ses "Fællesskabsfilmen"
  2. I deles op i mindre grupper, for at producere en reklame på de sociale medie. Brug skemaet til jeres arbejde
  3. Se hinandens produktioner


VÆR EN SOCIAL STAR

  1. Vi laver en fælles brainstorm i plenum via mindmeister omkring hvad "kommerciel kommunikation på de sociale medier" er
  2. Udvælg områder fra den fælles brainstorm, som du gerne vil formidle til andre børn og unge her
  3. I skal oprette et blogindlæg med titlen "Social Star", hvor I skal formidle jeres viden til andre børn og unge
  4. Lav individuelt "Evaluering", og airdrop et skærmdump af dit blogindlæg til Camillas iPad, som bliver lagt på klassens instagramkonto


AFSLUTNING TIL SOCIALE MEDIER
  1. Lav testen her



Ingen kommentarer:

Send en kommentar