Vi skal i gang med et forløb der omhandler sociale medier. Forløbet er udarbejdet af ClioOnline og ligger på Danskfaget. Her er linket der viser hele forløbet. Herunder kan I se det udfra den måde vi vil arbejde med det på.
SOCIALE MEDIER
- Lav testen her
- Brug individuelt 5-10 minutter på research på internettet om, hvad sociale medier er
- I plenum snakker vi om, hvad sociale medier er, og hvad de betyder for jeres hverdag. Dette skrives løbende ind i Padlet.
- Aktiviteten "Svar og byt" gennemføres
- Opsamling fra aktiviteten i plenum
- Fælles udfyldes den første kolonne om sociale medier på siden her, hvor I selv skal skrive med
- Der arbejdes med et begrebskort vha. Mindmeister (log ind med UNI login). Her skrives begreber og forklares. Begrebskortet for 7A findes her
- Læs teksten "Sociale medier" med læseguide (I skal klikke på hatten i højre side)
- Opsamling i plenum
- Visning af Telia reklamerne "Sluk mobilen" med Hr. Greed is Good, Spraytan-lover og frk. Selfie
- Debat i plenum af hvad # er
- Udfyld individuelt boksen på siden her
DET SKRÆDDERSYEDE INTERNET
- Fælles visning af filmen "Det skræddersyede internet"
- 2 minutters samtale med sidemakker om, hvorvidt du har lagt mærke til, at internettet tilpassede sig dine søgninger (i så fald hvorhenne?)
- Debat i plenum om, hvordan internettet tilpasser sig jer. Dette skrives løbende ind i Padlet.
- Debat i plenum om, hvordan man kan undgå at sætte fodspor på internettet. Dette skrives løbende ind i Padlet
- Aktiviteten "Analyse" udføres ud fra disse grupper:
- Benjamin, Line, Morten
- Christian, Mads, Sandra
- Emil, Malou, Nicholai
- Freja, Sophie J, Nickolaj
- Kamilla, Maren, Nellie
- Karoline, Mikkel, Sebastian
- Signe, Simon, Sophie E.
- Marcus, Sophie S, Tania
- Lav individuelt "Evaluering"
- Vurder læringsmålene i jeres rubric med smileys. Dem I skal vurdere står i øverste kolonne "Sociale medier". De er:
- Jeg kan forklare, hvordan man kan undgå at sætte fodspor på internettet.
- Jeg kan forklare, hvad det vil sige, at internettet er skræddersyet til brugeren.
- Jeg kan fortælle, hvordan mine informationer bliver gemt på internettet.
OFFENTLIG PRIVATRUM
- Læs teksten "Offentlig privatliv" med læseguide (I skal klikke på hatten i højre side)
- Gå sammen med din sidemakker. Udfyld først alene punkt 2 på siden her, og derefter laver I sammen punkt 3 og 4.
- Aktiviteten "Grænsen" udføres i plenum
- Lav individuelt "Evaluering"
SOCIALE STJERNER
- Læs teksten "Stjerne og følgere" med læseguide (I skal klikke på hatten i højre side)
- Debat i plenum ud fra spørgsmålene fra punkt 2
- I grupper skal I arbejde med "Analyse"
- Benjamin, Mads, Nellie
- Christian, Malou, Nickolaj,
- Emil, Karoline, Maren, Sandra, Simon, Tania
- Freja, Nicholai, Signe
- Kamilla, Mikkel, Sebastian, Sophie E.
- Line, Morten, Sophie J, .Marcus
- I plenum vises videoen med instagram stjernen Essena O'Neill
- Lav individuelt "Evaluering"
UNGE BLOGGERE
- Aktiviteten "Mortens blog"
- Aktiviteten "Diskussionen"
- Lav individuelt "Evaluering"
REKLAMER I FORKLÆDNING
- I plenum ses animationsfilmen "Reklamer i forklædning"
- Aktiviteten "Reklamer i forklædning"
- Diskussionscirkel i plenum - I skal læse om hvad det er her, og så stille jer sådan i klassen
- Lav individuelt "Evaluering"
SKJULT REKLAME
- Søg på jeres iPad på, hvad en "Forbrugerombudsmand" er
- I plenum afdækkes ordet
- I plenum ses filminterviewet med Ulv og Silas
- 2 og 2 løser I aktivitetens punkt 2 og 3 under "Interview"
- I plenum samles op på, hvad forbrugerombudsmanden sagde til Ulv og Silas
- Lav en kort videoblog ud fra aktiviteten "Videoblog"
- Lav "Evaluering"
DEBAT
- I plenum ses videoklippet med Christina og Pelle
- Efter hvert videoklip snakkes der ud fra punkt 2, 4 og 5
- Lav 2 og 2 punkt 6 og 7 og skriv dem ind i boksen
- Gennemgang og afvikling af aktiviteten "Debat"
- Lav individuelt "Evaluering"
MÅLRET EN REKLAME
- I plenum ses "Fællesskabsfilmen"
- I deles op i mindre grupper, for at producere en reklame på de sociale medie. Brug skemaet til jeres arbejde
- Se hinandens produktioner
VÆR EN SOCIAL STAR
- Vi laver en fælles brainstorm i plenum via mindmeister omkring hvad "kommerciel kommunikation på de sociale medier" er
- Udvælg områder fra den fælles brainstorm, som du gerne vil formidle til andre børn og unge her
- I skal oprette et blogindlæg med titlen "Social Star", hvor I skal formidle jeres viden til andre børn og unge
- Lav individuelt "Evaluering", og airdrop et skærmdump af dit blogindlæg til Camillas iPad, som bliver lagt på klassens instagramkonto
AFSLUTNING TIL SOCIALE MEDIER
- Lav testen her
Ingen kommentarer:
Send en kommentar